|
Poznajemy początki państwa polskiego
|
Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 6834 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
|
|
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie
Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.
Głównym zadaniem historyków jest zainteresowanie dziecka przeszłością oraz wykształcenie umiejetności niezbędnych w kolejnych etapach edukacyjnych. Ucząc tego przedmiotu, nie można pominąć orientacji czaso - przestrzennej czy wreszcie wskazywania przyczyn i skutków wydarzeń historycznych.Jest to trudne zadanie na II etapie edukacyjnym. Dziecko nie ma jeszcze wykształconego abstrakcyjnego myślenia. Dostrzeganie związków między omawianymi wydarzeniami a przestrzenią historyczną sprawia im dużo trudności. Wykorzystywanie urozmaiconych środków dydaktycznych mogą zaktywizować uczniów do myślenia historycznego.
Scenariusz lekcji historii w klasie piątej.
Opracowanie i prowadzenie : mgr Sylwia Parada
Temat: Poznajemy początki państwa polskiego.
Cele ogólne:
- określenie obszaru zajmowanego przez plemiona polskie,
- przedstawienie procesu jednoczenia plemion – rola rywalizacji Polan i Wiślan o prymat i jej konsekwencje,
- wyjaśnienie przyczyn przyjęcia chrześcijaństwa przez Mieszka I,
- wskazanie korzyści wynikających dla nowego państwa z faktu przyjęcia chrztu,
- zaprezentowanie Mieszka I jako władcy państwa polskiego, z uwzględnieniem przekazów źródłowych
Cele operacyjne:
- Uczeń potrafi wskazać na mapie obszar zajmowany przez poszczególne polskie plemiona,
- wymienić nazwy plemion i przyporządkować je do właściwego terytorium,
- omówić okoliczności powstania państwa polskiego,
- wymienić przyczyny przyjęcia chrztu przez Mieszka I,
- umieścić na taśmie czasu rok 966,
- przedstawić korzyści wynikające dla państwa polskiego z faktu przyjęcia chrztu,
- zaprezentować postać pierwszego polskiego władcy – Mieszka I,
Ponadto uczeń będzie doskonalił umiejętność pracy z mapą i tekstem źródłowym.
Środki dydaktyczne: - mapa "Polska X – XII w."
- atlas historyczny
- fragment kroniki Galla Anonima
- portret Mieszka I i Dobrawy (mal. J. Matejki)
- film animowany o początkach państwa polskiego opatrzonym komentarzami kronikarzy (Gall Anonim, Thietmar, Kosmas, Ibrahim ibn Jakub)
Metody:
- praca z mapa,
- praca z ilustracjami,
- praca z tekstem źródłowym,
- praca z filmem,
- praca z drzewkiem decyzyjnym,
- drama
Formy pracy: indywidualna, grupowa
- Nawiązanie do poprzedniej lekcji : przypomnienie pojęć : plemiona, Słowianie;
Określenie miejsca zamieszkania Słowian ( w tym Słowian Zachodnich)
- Wprowadzenie nowego tematu: Poznajemy początki państwa polskiego.
- Praca z mapą: odczytanie z mapy nazw plemion – Wymień najważniejsze plemiona zamieszkujące ziemie polskie i nazwij tereny, które zamieszkiwały ( nazwy krain geograficzno - historycznych). Wymień nazwy państw z którymi sąsiadowała Polska; które państwa były państwami słowiańskimi?
- Drama: 2-3 uczniów prezentuje , jak mogły wyglądać stosunki sąsiedzkie między plemionami. Wykazanie, że plemiona polskie łączyły się ze sobą drogą pokojową, ale i także na drodze podboju . W kilku zdaniach nauczyciel omawia rolę Wiślan i Polan.
- Prezentacja fragmentu filmu ( od Popiela do chrztu Mieszka I) – 5 min.. Dzieci w trakcie projekcji śledzą i słuchają głosu lektora, aby odnaleźć odpowiedź na postawione pytania.
- Podaj imiona legendarnych książąt potomków Piasta.
- Jaki los spotkał legendarnego Popiela?
- Ile żon miał Mieszko przed przyjęciem chrztu?
- Jak miała na imię chrześcijańska żona Mieszka? Z jakiego pochodziła kraju?
- Czy zgodziła się od razu zostać żoną Mieszka? Jeżeli nie, co zarzucała księciu polskiemu?
- Jakie korzyści przyniosłoby państwu przyjęcie chrztu?
- Prezentacja portretów Mieszka I i Dobrawy malarstwa Jana Matejki.
- Czytanie fragmentów kroniki Galla Anonima , fragmentu tekstu podręcznika. Na podstawie tekstów źródłowych analizujemy działalność Mieszka I, jednoczenie plemion i jego decyzję o przyjęciu chrześcijaństwa.
- Praca w małych grupach: Czy Mieszko I powinien przyjąć religię chrześcijańską? (drzewko decyzyjne) Wnioski zapisujemy na tablicy – wykazane przyczyny i skutki przyjęcia chrztu.
- Zapisanie pod tematem w zeszycie krótkiej notatki i daty 966.(zaznaczenie na taśmie czasu)
- Zapisanie zad. domowego : ćwiczenia z zeszytu ćwiczeń
Sylwia Parada |
Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:
X
Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp do serwisu edukacyjnego.
www.szkolnictwo.pl
e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl - największy w Polsce katalog szkół - ponad 1 mln użytkowników miesięcznie
Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").
|
|
|